Vull explicar-vos la història d’aquesta
foto, que m'ha agradat molt. Es d'una escola de puntaires de Bruges, a Bèlgica,
feta l'any 1919, just poques setmanes després de que s'acabés la primera guerra
mundial. (*1)
Aquesta escola va ser pionera en
normalitzar l'ensenyament de l'ofici de puntaire. A Bèlgica no se seguia cap mètode d'ensenyament, i amb els anys aquest ofici havia anat degradant i
estava estancat. El que s'havia fet fins aleshores
era ineficaç, un alumne aprenia a fer un tipus de punta, llavors un altre, i un
altre, però era incapaç de fer cap varietat nova, perquè no se li havien
ensenyat els principis bàsics. Fins que les professores d'aquesta escola van veure que calia un canvi, i es van decidir a innovar
aquest món, desenvolupant un sistema d'ensenyament propi, nou i revolucionari,
lògic, comprensible, intuïtiu, que avui en dia encara es fa servir i que
pertany exclusivament a l'escola de Bruges.
Després d'estudiar i analitzar tots
els tipus de punta coneguts, van veure que en realitat només hi havia entre 20
i 30 punts diferents, i que al final tot es reduïa a una simple pregunta:
"el fil ha de passar d'esquerra a dreta o de dreta a esquerra?"
Van veure que es podien representar
els moviments dels fils amb dibuixos, i que si feien servir colors es podia
veure fàcilment cap a on anava cada fil. D'aquesta manera van aconseguir
establir un sistema de dibuixos de colors que permetia a les alumnes
"llegir" un gràfic a la pissarra, i entendre el patró i saber com
havien de treballar. També com a ajuda suplementària es feia una mostra en un
coixí gegant, amb boixets molt grans i llanes de colors.
El curs durava dos anys, i les noies
havien de tenir entre 16 i 30 anys. Hi havia dues aules, equipades amb
pissarres per fer els gràfics, i els coixins grans de demostració. Es començava aprenent a fer servir les "eines", coixins,
boixets... i se seguia amb l'estudi dels Torxons, que són les puntes més
comuns, aprenent totes les seves varietats. Quan ja es dominaven els Torxons es
considerava que l'estudiant havia après molt. Després s'estudiava Cluny
(guipurs), també tots els tipus, i se seguia amb les puntes russes. Les puntes
delicades i de més nivell, com Valenciennes, Duquessa, Flanders i altres,
s'ensenyaven quan es dominaven els tres primers grups. Juntament amb la confecció de puntes,
les estudiants aprenien disseny, geometria i dibuix, comerç i anglès, història
de les puntes, i religió.
Aquestes noies tenien la feina
assegurada al acabar els estudis, ja que sortien amb un nivell molt alt. Podien
fer de professores en altres escoles, o treballar especialitzant-se fent les
puntes més complicades.
(*1)
L'any 1914 els alemanys van envair
Bèlgica, i va ser el principi de la primera guerra mundial. Aquesta escola es va fundar l'any
1911, i durant la guerra es van haver d’aturar les classes. Quan es va acabar,
a finals del 1918, es va tornar a obrir.
La guerra va ser molt dura, durant
l'ocupació alemanya era impossible trobar fil, i si se'n trobava tampoc hi
havia ningú per comprar les puntes. Malgrat tot es va aconseguir fer un acord
internacional que va permetre portar fil a Bèlgica, i poder vendre el seu pes
equivalent en puntes als països aliats. Aquest fil es repartia clandestinament
per tot el país, i les puntes acabades es portaven a Brussel·les. Això va
ajudar a moltes famílies a suportar la misèria de la guerra, ja que rebien la
paga del seu treball amb roba i menjar.
(resumit del llibre "Bobbins of
Belgium")
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada